Życie w ciągłym niedoczasie to dla wielu Polek i Polaków chleb powszedni. Tyle różnych spraw domaga się naszej uwagi, że na co dzień najczęściej nie wiemy, w co ręce włożyć. Rodzi to frustrację i skutecznie obniża satysfakcję z życia. Być może za dużo bierzemy sobie na głowę? A może problem tkwi w zarządzaniu czasem i nieodpowiedniej priorytetyzacji zadań? Na szczęście, dzięki macierzy Eisenhowera można nauczyć się ustalać priorytety i lepiej wykorzystywać każdy dzień. Co to za narzędzie? Czy jest skuteczne? W czym tkwi jego sekret?
Piętrzące się z dnia na dzień obowiązki potrafią skutecznie odebrać radość życia. Sprawiają, że zapominamy o sobie oraz celach zawodowych i osobistych, które jeszcze do niedawna uznawaliśmy za ważne. To frustrujące i szkodliwe dla zdrowia psychicznego. Czy jednak nieuniknione? Jak się okazuje, nie. Lepszego zarządzania czasem i obowiązkami można się bowiem nauczyć.
Jednym z narzędzi, które służą temu celowi, jest macierz Eisenhowera. Opracował ją nie kto inny jak Prezydent USA – Dwight David Eisenhower, który twierdził, że sekretem sprawnego zarządzania czasem jest odróżnianie spraw pilnych od ważnych. Jedne i drugie non stop walczą o naszą uwagę. Zazwyczaj wygrywają te pierwsze, co w ostatecznym rozrachunku nie zawsze jest dobre. Matryca Eisenhowera pozwala przełamać ten paradygmat i oddaje człowiekowi sprawczość w ustalaniu priorytetów.
Umiejętnie stosowana macierz Eisenhowera jest źródłem wielu korzyści, dzięki którym łatwiej osiągnąć satysfakcję z życia codziennego. Narzędzie:
Macierz Eisenhowera można wykorzystać zarówno do wyznaczania priorytetów osobistych, jak i zawodowych. Stosuje się ją także do optymalizacji pracy zespołów realizujących większe projekty biznesowe.
Zgodnie z kryteriami pilności i ważności, matryca Eisenhowera dzieli zadania na cztery kategorie.
Żeby lepiej zarządzać zadaniami, należy stworzyć ich listę, a następnie przypisać każdą pozycję do jednej z grup. Macierz Eisenhowera nie powinna przytłaczać. Doba nie jest z gumy. Dlatego w każdej ćwiartce nie może być więcej niż 10 aktywności. W pierwszej kolejności wyeliminuj niepotrzebne zadania z kategorii „Niepilne i Nieważne”, a następnie zajmij się realizacją pozostałych aktywności.
Matryca Eisenhowera to skuteczne narzędzie pozwalające ustalić priorytety i lepiej zarządzać czasem. Warto więc zgłębić jej tajniki, aby osiągnąć większą satysfakcję z życia. Nie musisz jednak robić tego wyłącznie na własną rękę. Konsultacja z coachem lub mentorką biznesu stanowić będzie dodatkowe wsparcie, które ułatwi realizację celów osobistych i zawodowych.
źródło: ewanizio.pl