Sposoby na zachęcenie klienta do zakupów

R

Ogromna konkurencja na sklepowych półkach powoduje, że producenci zmuszeni są poszukiwać coraz nowszych i bardziej efektywnych sposobów na zachęcenie klienta do zakupów. Jednym z takich rozwiązań, które już na dobre wpisały się w działania marketingowe większości producentów jest merchandising. Warto poznać bliżej, na czym polega i jakie może przynieść korzyści w kontekście zachęcenia klienta do zakupów.

Czym jest merchandising?

Merchandising to przede wszystkim działania marketingowe, które ukierunkowane są na zachęcanie klientów do wyboru produktów konkretnej marki i dokonanie zakupów w danym sklepie lub punkcie sprzedaży. Cele te są osiągane poprzez właściwą ekspozycję towarów na sklepowej półce oraz skupienie uwagi klientów na konkretnym towarze. Tym samym merchandising polega na celowym moderowaniu zachowaniem klientów. 

Działania z zakresu merchandisingu są kierowane w taki sposób, aby aktywizować kupujących poprzez działanie na ich podświadomość. Odbywa się to przez atrakcyjną formę ekspozycji i rozmieszczenie towarów na półkach sklepowych. Jednak merchandising to nie tylko zwiększenie sprzedaży. Równie istotnym zadaniem tych działań jest ugruntowanie świadomości marki oraz nieustanna poprawa i polepszenie jej wizerunku. Połączenie tych wszystkich funkcji pozwala zwiększyć konkurencyjność firmy na rynku.

Za działania z zakresu merchandisingu odpowiedzialna jest osoba zatrudniona na stanowisku visual merchandisera. Najważniejszymi zadaniami tego pracownika jest wdrożenie produktu, a następnie dbanie o atrakcyjną ekspozycję i właściwą lokalizację towarów w sklepie. Visual merchandiser odpowiada także za działania promocyjne i ekspozycję promocji danej marki.

W jakim celu stosuje się merchandising?

Merchandising, dzięki odpowiedniemu wystrojowi sklepu, ekspozycji towarów i tworzeniu przyjaznej atmosfery poprzez zapach, muzykę i oświetlenie pozwala modelować zachowania klientów i zwiększać sprzedaż produktów określonej marki. Merchandising jest nieodzownym narzędziem wspierającym sprzedaż, a także podnoszącym wartość marki w oczach klienta. Są to działania tu i teraz, ale i długofalowe. Merchandising powoduje zmianę nawyków i przyzwyczajeń kupujących, przez co chętniej sięgają oni po atrakcyjnie wyeksponowane towary, również w przyszłości.

Merchandising, jako skuteczny sposób na zachęcenie klienta do zakupów

Skuteczność merchandisingu w dużej mierze uzależniona jest od rodzaju podjętych działań i sposobu ich przeprowadzenia. Warto więc zapoznać się z zasadami merchandisingu, aby precyzyjnie dobrać narzędzia zwiększające sprzedaż. Wieloletnie doświadczenie i analiza zachowań konsumenckich wskazują na to, jak ważna jest zasada lewego oka. Zakłada ona, że produkty najwyższej jakości, tak zwane marki premium umieszczane są po lewej stronie regału. W myśl tej zasady produkty tańsze i gorszej jakości powinny znajdować się po prawej stronie. Klient odbiera ten przekaż zupełnie podświadomie. Innym znakomitym przykładem działania merchandisingu jest zasada prawej ręki. 

W myśl tej reguły klient w sklepie w pierwszej kolejności przygląda się towarom umieszczonym po jego prawej stronie. Jednocześnie badania dowodzą, że to towary umieszczone w środku alejki sklepowej najlepiej skupiają uwagę kupującego. Najmniejsze produkty powinny zostać umieszczone przy kasie, aby nie zniknęły w gąszczu większych towarów na sklepowych półkach. Zasadę tę widać bardzo wyraźnie w większości sklepów wielkopowierzchniowych. 

Merchandising doskonale zna także zasadę bumerangu. W myśl tej reguły szeregi półek nie mogą być zbyt długie. Nietrzymanie się tej zasady powoduje mniejsze skupienie klienta, przez co słabiej przygląda się on wszystkim produktom. To natomiast nie sprzyja podejmowaniu decyzji o zakupie. We właściwie zaplanowanym merchandisingu absolutnie niedopuszczalne są braki na sklepowych półkach, ponieważ znacząco zmniejszają one zakupy klientów. Zupełnie odwrotnie działa natomiast systematyka w sklepie, czyli czytelny i logiczny podział towarów na kategorie. Nie można także bagatelizować atmosfery panującej w sklepie. Do najważniejszych czynników działających na podświadomość klientów należą oświetlenie, zapach czy muzyka. 

W istocie merchandising to ogromna moc pozwalająca zachęcać klientów do zakupów. Warto więc korzystać z pewnych i sprawdzonych metod oraz sposobów podnoszących sprzedaż.